header ajankohtaista
A- A+

rss Uutiset

7.6.2017

Koneturvallisuus nyt

Tuotevastuukysymykset Yhdysvaltojen markkinoilla, sähköakkujen riskitekijät, perusergonomia koneensuunnittelussa ja uusittavana olevat odottamattoman käynnistyksen sekä ohjausjärjestelmien standardit olivat aiheina Turvallisen tekniikan tämänvuotisessa seminaarissa 7. kesäkuuta.

Tilaisuuden avasi METSTAn toimitusjohtaja Hanna Järvenpää. Hän kertoi, että METSTAn kansallisten standardisointikomiteoitten jäsenmäärä kohoaa tänä vuonna yli 500 osallistujan rajapyykin. Järvenpään mielestä jos todella haluaa vaikuttaa standardisointiin tulee olla mukana standardien laadinnassa työryhmissä.


Turvallinen tekniikkka 2017 IMG_3889
Turvallisen tekniikan seminaari pidettiin Tampereen teknillisen yliopiston Tietotalossa
Mapen IMG_3916
Jerffrey Mapen


Tuotevastuukysymyksistä oli seminaarin järjestänyt METSTA kutsunut luennoimaan lakimies Jeffrey Mapen, jolla on pitkä kokemus tuotevastuuta koskevista oikeustapauksista Yhdysvalloissa. Hän kertoi riskin vähentämisestä ja neuvoi toiminnasta, kun jotain kaikesta huolimatta tapahtuu.


Identifioituun riskiin tulee reagoida todisteli Mapen GM:n esimerkillä (Anderson v. GMC). GM haastettiin oikeuteen 1993 polttoainetankin räjähdyksestä peräänajossa, joka johtui bensatankin sijainnista liian lähellä takapuskuria. Yritys oli ollut tietoinen vaarasta jo vuodesta 1973. Muutoksiin ei kuitenkaan ryhdytty, koska muutokset olisivat maksaneet 8,59 dollaria autolta ja yrityksen maksamat korvaukset polttoainetankkipaloista olivat vain 2,40 dollaria autolta. Oikeus tuomitsi yrityksen maksamaan maksamaan autoilijalle 4,9 miljardia dollaria.


Tärkeimpiä ISOn standardeja on Mapenin mielestä koneturvallisuuden perusstandardi ISO 12100.


Sähköakkujen riskeistä kertoi seminaarissa asiantuntija Mikko Kouvo Sandvik Oy:stä. Sähkölaitteiden turvallisuuden perusstandardista EN 60204-1 kertoi Esko Kiuru Konecranes Oy:stä. IEC on hyväksynyt standardista uuden version 2016, mutta sitä ei ole vielä vahvistettu EN-standardiksi. Muutokset standardissa eivät ole mullistavia. Kyse on selvennyksistä, tarkennuksista ja luettavuuden parantamisesta. Arto Reiman Oulun yliopistosta kertoi koneensuunnittelun ergonomian lukuisista standardeista. Ergonomia on hänen mielestään työjärjestelmien optimointia. Kyse ei ole vain työasennosta.  


METSTAn koneturvallisuuskomitean puheenjohtaja Joonas Saarela ABB Oy:ltä kertoi seminaarissa valmistelussa olevien ohjausjärjestelmin koneturvallisuusstandardien (ISO 13849-1 ja IEC 62061) sekä odottamattoman käynnistyksen standardin (ISO 14118) tilanteesta ja odotettavissa olevista muutoksista.


Koneturvallisuuden standardeja on koottu toukokuussa julkaistuun kaksiosaiseen SFS-käsikirjaan 100. Se korvaa aiemman moniosaisen SFS-käsikirjan 93. Uusitussa SFS-käsikirjassa runsaat 1 000 sivua standardeja.


Koneturvallisuuden standardeista kerrotaan SFS:n ja Metstan esitteessä ja siihen liittyvässä erillisessä standardiluettelossa.


Ergonomian standardeista kerrotaan SFS:n ja Metstan esitteessä.


Palaa otsikoihin



SFS Kauppa

online.sfs.fi

Sähköalan standardit SFSstä

Lausuntopyyntöpalvelu


rss Uutiset

21.6.2017 Asuntosprinkleri ehkäisee tehokkaasti palovahinkoja

Asuntopalojen ehkäisyssä sprinklerit ovat osoittautuneet tehokkaaksi keinoksi säästää ihmishenkiä ja suojella omaisuutta tulipalolta. VTT:n tutkimusten (VTT tiedotteita 2527) mukaan sprinkleri alentaa palokuolemien ja loukkaantumisten todennäköisyyttä 70 - 90 %. Pohjoismaissa käytössä olevan asuntosprinkleristandardin pohjalta ollaan parhaillaan laatimassa eurooppalaista standardia. Sprinklereitä on käytetty jo yli sadan vuoden ajan.

Lue lisää

9.6.2017 Yli 10 vuotta vanhat palovaroittimet eivät aina toimi

Palovaroittimien paristojen toimivuutta kehotetaan testaamaan säännöllisesti. Moni ei kuitenkaan tiedä, että varoittimet on syytä vaihtaa uusiin noin 10 vuoden välein.

Lue lisää

7.6.2017 Koneturvallisuus nyt

Tuotevastuukysymykset Yhdysvaltojen markkinoilla, sähköakkujen riskitekijät, perusergonomia koneensuunnittelussa ja uusittavana olevat odottamattoman käynnistyksen sekä ohjausjärjestelmien standardit olivat aiheina Turvallisen tekniikan tämänvuotisessa seminaarissa 7. kesäkuuta.

Lue lisää



SFSedu oppilaitosportaali

European Committee for Standardization

International Organization for Standardization