header ajankohtaista
A- A+

rss Uutiset

7.6.2017

Koneturvallisuus nyt

Tuotevastuukysymykset Yhdysvaltojen markkinoilla, sähköakkujen riskitekijät, perusergonomia koneensuunnittelussa ja uusittavana olevat odottamattoman käynnistyksen sekä ohjausjärjestelmien standardit olivat aiheina Turvallisen tekniikan tämänvuotisessa seminaarissa 7. kesäkuuta.

Tilaisuuden avasi METSTAn toimitusjohtaja Hanna Järvenpää. Hän kertoi, että METSTAn kansallisten standardisointikomiteoitten jäsenmäärä kohoaa tänä vuonna yli 500 osallistujan rajapyykin. Järvenpään mielestä jos todella haluaa vaikuttaa standardisointiin tulee olla mukana standardien laadinnassa työryhmissä.


Turvallinen tekniikkka 2017 IMG_3889
Turvallisen tekniikan seminaari pidettiin Tampereen teknillisen yliopiston Tietotalossa
Mapen IMG_3916
Jerffrey Mapen


Tuotevastuukysymyksistä oli seminaarin järjestänyt METSTA kutsunut luennoimaan lakimies Jeffrey Mapen, jolla on pitkä kokemus tuotevastuuta koskevista oikeustapauksista Yhdysvalloissa. Hän kertoi riskin vähentämisestä ja neuvoi toiminnasta, kun jotain kaikesta huolimatta tapahtuu.


Identifioituun riskiin tulee reagoida todisteli Mapen GM:n esimerkillä (Anderson v. GMC). GM haastettiin oikeuteen 1993 polttoainetankin räjähdyksestä peräänajossa, joka johtui bensatankin sijainnista liian lähellä takapuskuria. Yritys oli ollut tietoinen vaarasta jo vuodesta 1973. Muutoksiin ei kuitenkaan ryhdytty, koska muutokset olisivat maksaneet 8,59 dollaria autolta ja yrityksen maksamat korvaukset polttoainetankkipaloista olivat vain 2,40 dollaria autolta. Oikeus tuomitsi yrityksen maksamaan maksamaan autoilijalle 4,9 miljardia dollaria.


Tärkeimpiä ISOn standardeja on Mapenin mielestä koneturvallisuuden perusstandardi ISO 12100.


Sähköakkujen riskeistä kertoi seminaarissa asiantuntija Mikko Kouvo Sandvik Oy:stä. Sähkölaitteiden turvallisuuden perusstandardista EN 60204-1 kertoi Esko Kiuru Konecranes Oy:stä. IEC on hyväksynyt standardista uuden version 2016, mutta sitä ei ole vielä vahvistettu EN-standardiksi. Muutokset standardissa eivät ole mullistavia. Kyse on selvennyksistä, tarkennuksista ja luettavuuden parantamisesta. Arto Reiman Oulun yliopistosta kertoi koneensuunnittelun ergonomian lukuisista standardeista. Ergonomia on hänen mielestään työjärjestelmien optimointia. Kyse ei ole vain työasennosta.  


METSTAn koneturvallisuuskomitean puheenjohtaja Joonas Saarela ABB Oy:ltä kertoi seminaarissa valmistelussa olevien ohjausjärjestelmin koneturvallisuusstandardien (ISO 13849-1 ja IEC 62061) sekä odottamattoman käynnistyksen standardin (ISO 14118) tilanteesta ja odotettavissa olevista muutoksista.


Koneturvallisuuden standardeja on koottu toukokuussa julkaistuun kaksiosaiseen SFS-käsikirjaan 100. Se korvaa aiemman moniosaisen SFS-käsikirjan 93. Uusitussa SFS-käsikirjassa runsaat 1 000 sivua standardeja.


Koneturvallisuuden standardeista kerrotaan SFS:n ja Metstan esitteessä ja siihen liittyvässä erillisessä standardiluettelossa.


Ergonomian standardeista kerrotaan SFS:n ja Metstan esitteessä.


Palaa otsikoihin



SFS Kauppa

online.sfs.fi

Sahkobanneri_165x52_Uusi

Lausuntopyyntöpalvelu


rss Uutiset

20.10.2017 Johtavat teollisuusmaat: digitalisoituva maailma tarvitsee standardeja

Digitaalisesti kehittyvä maailma tarvitsee vapaaehtoisia kansainvälisiä ja markkinoiden tarpeisiin perustuvia standardeja, todetaan johtavien teollisuusmaiden ICT- ja teollisuusministerien syyskuussa Italian Torinossa pidetyn G7-kokouksen julkilausumassa.

Lue lisää

11.10.2017 Standardit auttavat energiansäästössä

Kansainvälinen standardisoimisjärjestö ISO on julkaissut yli 200 standardia energiatehokkuudesta ja uusituvista luonnonvaroista. Energiatehokkuus ja vähän hiilidioksidipäästöjä tuottavat energiateknologiat voivat auttaa ilmastonmuutoksen hillinnässä, energiaturvallisuudessa ja energian saatavuudessa. Mutta maailmanlaajuisessa käyttöönotossa tarvitaan standardeja.

Lue lisää



SFSedu oppilaitosportaali

European Committee for Standardization

International Organization for Standardization