header valokeila
A- A+

Laadunhallinnan standardit ja muut julkaisut



Palaa otsikoihin

Suomenkielisenä julkaistut standardit


HUOM. Suomenkieliset julkaisut sisältävät myös alkuperäisen englanninkielisen tekstin.


SFS-EN ISO 9000

Laadunhallintajärjestelmät. Perusteet ja sanasto (ISO 9000:2015)


SFS-EN ISO 9001

Laadunhallintajärjestelmät. Vaatimukset (9001:2015)


SFS-EN ISO 9004
Organisaation johtaminen jatkuvaan menestykseen. Laadunhallintaan perustuva toimintamalli (ISO 9004:2009)


SFS-ISO 10001

Laadunhallinta. Asiakastyytyväisyys. Organisaation menettelyohjeita koskevaa ohjeistusta (ISO 10001:2007)

 
SFS-ISO 10003

Laadunhallinta. Asiakastyytyväisyys. Suuntaviivat organisaation ulkoistamaan riidanratkaisuun (ISO 10003:2007) 


SFS-ISO 10005

Laadunhallintajärjestelmät. Opastusta laatusuunnitelmista (ISO 10005:2005)
 
SFS-ISO 10006
Laadunhallintajärjestelmät. Suuntaviivat projektien laadunhallinnalle (ISO 10006:2003)
 
SFS-EN ISO 10012
Mittausten hallintajärjestelmät. Vaatimukset mittausprosesseille ja mittauslaitteistoille (ISO 10012:2003)
 
ISO/TR 10013:fi
Laadunhallintajärjestelmän dokumentointiohjeita (ISO/TR 10013:2001)
 
SFS-ISO 10014

Laadunhallinta. Opastusta taloudellisen ja liiketoiminnallisen hyödyn toteuttamiseen (ISO 10014:2006)


ISO/TS 16949:fi
Laadunhallintajärjestelmät. Erityisvaatimukset standardin ISO 9001:2008 soveltamiselle autonvalmistuksessa ja soveltuvissa varaosaorganisaatioissa (ISO/TS 16949:2009)


SFS-EN ISO 19011

Johtamisjärjestelmän auditointiohjeet (ISO 19011:2011)


Tilastolliset menetelmät


ISO 13053-1:fi

Prosessin kehittämisen kvantitatiiviset menetelmät. Six Sigma. Osa 1: DMAIC-menetelmä


ISO 13053-2:fi

Prosessin kehittämisen kvantitatiiviset menetelmät. Six Sigma. Osa 2: Työkalut ja tekniikat


 
 

Palaa otsikoihin

Englanninkielisenä julkaistut standardit


ISO 10002:2014

Quality management - Customer satisfaction - Guidelines for complaints in handling organizations


ISO 10004:2012

Quality management - Customer satisfaction - Guidelines for monitoring and measuring


ISO 10007:2003
Quality management systems. Guidelines for configuration management (2nd edition)
 

ISO 10008:2013

Quality management - Customer satisfaction - Guidelines for business-to-consumer electronic commerce transactions


ISO 10015:1999

Quality management - Guidelines for training


ISO 10018:2012

Quality management - Guidelines on people involvement and competence

 
ISO 10019:2005
Guidelines for the selection of quality management system consultants and use of their services
 


Palaa otsikoihin

Valmisteilla olevat standardit




Palaa otsikoihin

Muut julkaisut


SFS Kauppa

online.sfs.fi

Sähköalan standardit SFSstä

Lausuntopyyntöpalvelu


rss Uutiset

28.6.2017 Uusia kansainvälisiä turvallisuusmerkkejä

Kansainväliseen turvallisuusmerkkien standardiin ISO 7010 on lisätty uusia merkkejä. Lisätyt merkit varoittavat seinään nojaamisesta, kertovat hätävasaran sijainnin ja varoittavat raskaana olevia uhkaavasta vaarasta. Myös alue, jossa ei saa laukaista ilotulitteita on saanut oman kieltomerkin. Merkin yhteyteen on lisättävä selittävä teksti viestin perillemenon varmistamiseksi.

Lue lisää

27.6.2017 Eurooppalainen standardisointi tukee digitalisointia

Eurooppalaiset standardisoimisjärjestöt CEN ja CENELEC tukevat laajasti digitalisointia, ilmenee järjestöjen juuri ilmestyneistä vuosikertomuksista.

Lue lisää

21.6.2017 Asuntosprinkleri ehkäisee tehokkaasti palovahinkoja

Asuntopalojen ehkäisyssä sprinklerit ovat osoittautuneet tehokkaaksi keinoksi säästää ihmishenkiä ja suojella omaisuutta tulipalolta. VTT:n tutkimusten (VTT tiedotteita 2527) mukaan sprinkleri alentaa palokuolemien ja loukkaantumisten todennäköisyyttä 70 - 90 %. Pohjoismaissa käytössä olevan asuntosprinkleristandardin pohjalta ollaan parhaillaan laatimassa eurooppalaista standardia. Sprinklereitä on käytetty jo yli sadan vuoden ajan.

Lue lisää



SFSedu oppilaitosportaali

European Committee for Standardization

International Organization for Standardization